Stičišče virtualne in obogatene resničnosti v Tehnološkem parku v Ljubljani

V Tehnološkem parku Ljubljana je bila konec marca organizirana prva slovenska konferenca Look Around 360, posvečena tehnologijam navidezne in obogatene resničnosti in hkrati odprt laboratorij za vse navdušence tehnologij prihodnosti.

1
Look Around 360
Look Around 360

V Tehnološkem parku Ljubljana je bila konec marca organizirana prva slovenska konferenca Look Around 360, posvečena tehnologijam navidezne in obogatene resničnosti in hkrati odprt laboratorij za vse navdušence tehnologij prihodnosti.

Polna dvorana pionirjev, vizionarjev, entuziastov, raziskovalcev in inovatorjev, ki so predstavljali svoje rešitve, ugotovitve ter napovedi v katere smeri vse se bo razvijala VR/AR/XR tehnologija. Mlada tehnologija je v resnici še v povojih, a bo zagotovo močno zaznamovala našo prihodnost. Potenciala in možnosti je kot smo slišali neskončno, Tehnološki park Ljubljana pa želi biti stičišče dogajanja, kjer se bodo kalili mladi navdušenci in kovale prebojne ideje, ob pomoči različnih strokovnjakov in mentorjev.

Look Around 360
Look Around 360

Trendi in izzivi virtualne resničnosti
Omenjene tehnologije se vse bolj uveljavljajo za izobraževalne, predstavitvene in izkustvene namene, v sektorjih medicine, designa, turizma in zabave. Tehnologije so še vedno v povojih, kar pomeni, da je s tem povezanih še precej izzivov, tako družbenih kot tehnoloških, npr. t.i. VR Slabost in asocialnost.

Trendi, ki se kažejo na obzorju, so vsekakor zmogljivejše, brezžične naprave z več ločljivosti ter prosojni upogljivi zasloni. V katero smer se bo točno razvijala, je težko napovedati, vsekakor pa bo prisotna v naših življenjih bolj, kot si lahko trenutno predstavljamo, so bili enotni govorniki.

V uvodnih nagovorih so udeležence pozdravili Matej Cerar, direktor Tehnološkega parka Ljubljana d.o.o., Željko Gudžulić, menedžer za pametno mesto iz Mestne občine Ljubljana, Janez Bešter iz Fakultete za Elektrotehniko in Marko Hren iz Službe Vlade RS za razvoj in evropsko kohezijsko politiko.

»Podjetja inovirajo, da bi ohranila o konkurenčnost na trgu,« pravi Barbara Rovere, raziskovalka modelov odprtega inoviranja in vodja projektov v centru odličnosti InnoRenew. »Da bodo vzdrževala hiter tempo inoviranja, morajo izboljšati sposobnost proizvajanja, integriranja in rekombiniranja znanja.« Navidezna resničnost je po njenem naslednji korak v digitalizaciji poslovanja.

Laboratorij vabi vse virtualne navdušence
»Laboratorij bo predstavljal stičišče za vse, ki jih zanima VR/AR/MR tehnologija in želijo z njo ustvarjati. Cilj je, da start-upom, študentom in posameznikom ponudimo infrastrukturo za ustvarjanje,« je ob odprtju konference povedal Matej Cerar, direktor Tehnološkega parka Ljubljana d.o.o.

Z laboratorijem odprtega tipa, v katerega so vložili okoli 70.000 evrov, želijo uveljavljenim in zagonskim podjetjem ter vsem, ki imajo podjetniško idejo, ponuditi infrastrukturo in mentorsko pomoč priznanih strokovnjakov za ustvarjanje v sistemu odprtih inovacij. Kot je poudaril direktor Tehnološkega parka Ljubljana Matej Cerar, želijo opozoriti na neizkoriščene zmogljivosti teh tehnologij, »katerih namen je morda tudi to, da nas popelje v neki drug, boljši svet«. Po ocenah svetovnih tehnoloških analitikov bo virtualna in obogatena resničnost v bližnji prihodnosti predstavljala to, kar za podjetja trenutno pomenijo spletne strani. Rešitve s tega področja že zdaj dosežejo več milijard evrov letnega prometa, do leta 2020 pa naj bi se po projekcijah v panogi obrnilo že več kot 120 milijard evrov.

Look Around 360
Look Around 360

»Navidezna resničnost je ključni dejavnik rasti in dodane vrednosti v gospodarstvu, je pa tudi znanilec pomladi za industrijo 4.0,« je izpostavil Janez Bešter s fakultete za elektrotehniko in nadaljeval, da so ujeli pravi trend v pravem času. Odprtje laboratorija je po njegovem pomembno tudi zaradi vavčerskega sistema. Z vavčerji, ki jih je razpisal Slovenski podjetniški sklad, si lahko tudi podjetja, ki nimajo sredstev, privoščijo razvoj svojih produktov v okolju navidezne resničnosti in se tako prilagodijo novim razmeram na trgu. Tehnologije, ki danes obstajajo, a so še vedno prestižne, bodo dostopne vsem, je dodal Jože Guna iz Laboratorija za telekomunikacije in laboratorija za multimedije na ljubljanski Fakulteti za Elektrotehniko, ki upa, da bo novi laboratorij spodbuda dodatnemu valu podjetništva.

V laboratoriju bodo skozi celo leto organizirali izobraževanja in predavanja ter različna srečanja z VR strokovnjaki. Ta laboratorij je v Sloveniji edinstven zato, ker ni »gaming« studio kot si mnogi predstavljajo, temveč je prostor, ki omogoča razvoj in testiranje aplikacij na novih tehnologijah. Upamo in verjamemo, da bodo v njem vzklile vrhunske ideje iz katerih bodo nastala globalna podjetja, kar pa tudi je poslanstvo Tehnološkega parka Ljubljana – spodbujanje nastajanja vrhunskih tehnoloških podjetij, od ideje do globalne prisotnosti.

Laboratorij so s prerezom traku in pozdravnimi nagovori otvorili Aleš Pevc iz Tehnološkega parka Ljubljana, Marko Hren iz Službe vlade za razvoj in evropsko kohezijsko politiko, Željko Gudžulić iz Mestne občine Ljubljana ter Jože Guna. »Laboratorij nudi najnaprednejše naprave vsem, ki jih to zanima zasebno ali poslovno. Naš cilj je izvajati projekte in razvijati nove ideje v sodelovanju s fakultetami, raziskovalnimi organizacijami, podjetji in ostalo javnostjo, ki deluje v smeri razvoja te tehnologije,« je povedal Aleš Pevc.

Primeri dobrih praks v slovenskem prostoru
Najnovejše rešitve uporabe virtualne in obogatene resničnosti v slovenskem prostoru kažejo, da Slovenija v ničemer ne zaostaja z razvojem najnovejših tehnologij v svetovnem merilu. Primeri uporabe VR/AR/MR tehnologij v različne namene so številni. Svoje rešitve so prestavili:

  • Gea Verderber in Ivan Varko – Infomediji
  • Jernej Mirt – Viar
  • Marko Cafnik – Panoptikum (360-stopinjski video)
  • Matjaž Likeb – Pilon AEC in Kaja Joksič – Ensol
  • Matjaž Požlep – ArtRebel 9
  • Mladen Ljubišić – 505VR
  • Monika Klobčar – VR 360 stopinjska ilustracija
Look Around 360
Look Around 360

Ustvarjanje dodane vrednosti strankam
Viar ponuja REWO, platformo za digitalizacijo znanja, namenjeno proizvodnim podjetjem, ki želijo izboljšati kvaliteto dela in prenos znanja pri svojih zaposlenih.

Ustvarjajo simulacije delovnega okolja, še predno zaposleni pride na delovno mesto. Podjetje s tem pridobi ogromno, saj se lahko uvajalni čas novega kadra razpolovi, kar podjetjem omogoča izjemne prihranke. Jernej Mirt, soustanovitelj podjetja Viar pravi, da ni nujno, da zasleduješ zadnje tehnološke trende, ampak, da z dano tehnologijo lahko ustvarjaš uporabno vsebino, ki predstavlja dodano vrednost za podjetja.

Enakega mnenja je bil Mladen Ljubišić iz 505VR, ki pravi, da je dosedanji razvoj tehnologij virtualne resničnosti slonel na zabavni vsebinah, ampak takšen poslovni model ni vzdržen. Pravi, da je potrebno definirati kaj je namen in cilj projekta, predno se ga lotimo.

Storytelling vs. storyliving
Na okrogli mizi so se Andrej Somrak, Jernej Mirt iz podjetja Viar, Jože Guna, Marko Cafnik iz XR skupnost Slovenije in Mladen Ljubišić iz 505VR, pogovarjali o prihodnosti in izzivih VR/AR tehnologij.

Look Around 360
Look Around 360

Jože Guna pravi, da je tehnologija zgolj orodje, kot lopata ali nož, ki se uporabljata tako za dobrobit, kot tudi nasprotno. »Tehnologija mora služiti človeku in ne obratno,« dodaja. Marko Cafnik, ki je prepričan, da bi moral Filmski center imeti posluh tudi zato, da se nove tehnologije uvedejo čim prej in postanejo vir financiranja, je opozoril na dejstvo, da Slovenci še nimamo VR celovečernega filma.« In napovedi VR/AR trendov: Andrej Somrak veliko priložnosti vidi v marketingu in t.i. potopljenem novinarstvu, ko bralec dobesedno vstopi v celotno zgodbo. Jernej Mirt je prepričan, da bo skupek tehnologij, ki se dandanes razvijajo, razbremenil ljudi monotonih opravil, ki jih nihče ne želi opravljati. »Ljudje bodo torej razbremenjeni, bolj produktivni in bolj srečni,« je poudaril. Mladen Ljubišić iz 505VR velike potenciale za uporabo XR tehnologije vidi na področju marketinga in opozarja na prednosti doživetja zgodbe.

Zametki ekosistema virtualne resničnosti
Konferenca je pomembna zaradi izmenjave informacij, priložnosti mreženja in izmenjave dobrih praks. Ugotovili so, da je slovenska VR skupnost razvejana in da takšni dogodki, kot je konferenca, delujejo navdihujoče na številna podjetja, ki vidijo poslovno priložnost in posameznike, ki priložnosti še iščejo. Gre za odličen zametek ekosistema virtualne resničnosti, ki ga bodo krepili in nadgrajevali.

 

 

 

1 komentar

PUSTITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.